به امید ظهو مولا و سرورمان حضرت حجت ابن الحسن ( عجل الله فرجه الشریف )

آخرین ارسال های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
شهید محمود رضا بیضائی 0 204 bonakdar

یک آیه قرآن بخوانیم؛ «صبر در بندگی»

خداوند در سوره مریم آیه 65 می فرماید:

  اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِیًّا»

    پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آن دوست او را بپرست و در پرستش ، شکیبا باش آیا همنامی برای او می شناسی?

***

شان نزول آیه:

چند روزى وحى قطع شد، و جبرئیل پیک وحى الهى به سراغ پیامبر نیامد. هنگامى که این مدت سپرى گشت و جبرئیل بر پیامبر نازل شد، به او فرمود: چرا دیر کردى؟ من‏ بسیار مشتاق تو بودم؟ جبرئیل گفت: من به تو مشتاقترم! ولى من مامورم، هنگامى که مامور شوم مى ‏آیم و هنگامى که دستور نداشته باشم خوددارى مى‏کنم.

تفسیر اطیب البیان:
(65) (رب السموات و الارض و ما بینهما فاعبده و اصطبر لعبادته هل تعلم له سمیا): (پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آنهاست ، پس او را عبادت کن و در امرپرستش او شکیبائی ورز، آیا همتایی برای او می شناسی ؟)، (سمی ) یعنی همنام یا مثل ومانند، قسمت اول این آیه تعلیل آیه سابق است ، یعنی چطور خدایی که مالک آسمانها وزمین و ما بین آنهاست ، مالک امر ملائکه نباشد و یا فراموشکار باشد؟ چون رب هرچیزی مالک و مدبر آنست و احاطه و عدم نسیان از لوازم ربوبیت است و قسمت دوم آیه نتیجه و فرع قسمت اول است ، یعنی حالا که ملائکه فقط به امر پروردگارت نازل می شوند و ما این قرآن و کلام الهی را بر تو نازل کرده ایم ، پس او را به یگانگی عبادت کن و در امر پرستش و عبادت او صبر و خویشتنداری نما، چون هیچ ربی غیر از او نیست تا پروردگار تو باشد و آیا تو کسی را سراغ داری که متصف به صفات ربوبیت باشد تا نام (رب ) شایسته او بوده و در نتیجه تو بتوانی به جای پروردگارت او را عبادت کنی ؟ و این کلام آخر تتمه بیان و ادامه گفتاریست که آیه در صدد تعلیل آنست .

تسنیم



ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش