به امید ظهو مولا و سرورمان حضرت حجت ابن الحسن ( عجل الله فرجه الشریف )

آخرین ارسال های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
شهید محمود رضا بیضائی 0 204 bonakdar

راهكارهای مقابله با مهدی ستيزی

در مقابل روحيّه استكباری كه هم در دوران غیبت و هم در دوران ظهور، مهم‌ترین عامل دشمنی و ستیز با امام(ع) است، می‌بایست به كارهایی مانند: شناسایی اهداف و راه‌كارهای دشمن، آگاهی‌سازی افراد و جوامع نسبت به این امر، مقاومت و مقابله در مقابل توطئه‌ها و تحركات دشمن پرداخت. با ترمیم و تبیین و ایجاد اعتماد‌سازی باید حربه تخریب دشمن را خنثی نمود و با روشنگری و خرافه‌زدایی برای تعمیق ایمان و اعتقادات مردم گام برداشت و توطئه تحریف را ریشه‌كن نماییم. در همین باره مقام معظّم رهبری می‌فرمایند:
«اثبات اصل مهدویّت در یک محفل علمی با مخاطبانی كه اهل علم، تفكّر و استدلالند، جزو آسان‌ترین كارها است و در این هیچ تردیدی نیست. ایمان و اعتقاد مردم هم خوب است، منتها تعمیق این ایمانی كه مردم به امام زمان (ع) دارند، كار بسیار ظریفی است. بخش مهم كار ایجاد مراكز تخصّصی مهدويّت، این است كه عشق و محبّت و سوز و گدازی كه مردم، به طور طبیعی نسبت به حضرت دارند، در سطح عموم، به ویژه جوانان بایك نگاه عالمانه و آگاهانه همراه نمایند.»
در یك راهكار مناسب، فرقه‌ها و جریانات انحرافی را رسوا نماید، ضعف‌ها و نواقص نظام‌هایی چون لیبرال دمكراسی و... را بازگو و با ارائه استراتژی مطابق با روایات، در مقابل استراتژی‌های دیگر گام بردارد و در خصوص تعمیق و تبیین اندیشه مهدويّت تلاش نماید. از جمله راهكارهای مهم در ترویج و تفهیم فرهنگ مهدوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تئوری‌پردازی درباره مهدويّت
آموزه‌های دینی مهدويّت دارای دامنه و پیشینه تاریخی است و جزو بینادی‌ترین اعتقادات مسلمانان شمرده می‌شود و در میان دیگر ادیان نیز با عنوان مصلح جهانی مورد توجه قرار گرفته است. با توجّه به اهمّیت موضوع مصلح جهانی در میان ادیان، لازم است اندیشمندان با تئوری‌پردازی و گفتمان‌ها، نقد و نظرها، نكته‌سنجی‌ها و اظهارنظرهای ژرف درباره آموزه مهدویّت، به قوّت عملی این موضوع بین ادیانی بیفزایند.
خارج ساختن بحث مهدويّت از عرصه‌های سنّتی و مهجور، و وارد كردن آن در محیط‌های پژوهشی علمی موجب می‌شود كه مسئله مهدويّت بر زندگی انسان‌ها اثر‌گذارد و آنان را با امام  عصر(عج) مرتبط سازد.

2. شفّاف ساختن جنبه های شخصيّت و حكومت امام مهدی(عج)
نوشتن دایره‌المعارف، دانشنامه، پایان‌نامه و رساله تحصیلی، ایجاد سایت‌های قوی، انتشار مجلّه‌های تخصّصی، فیلم‌سازی، و آثار ادبی و هنری در این رابطه چاره‌ساز است. دكترین مهدويّت سزاوار آن است كه در قالب رمان، فیلم، نمایش‌نامه، و آثار هنری، در سطح جهان ترویج شود.

3. رشد و اعتلای فرهنگ مهدويّت و مفهوم انتظار
در این باره بررسی و تبیین روایات و سخنان تاریخی موجود دركتاب‌های اعتقادی و منابع مهم اسلامی مثمر ثمر خواهد بود.
ارائه نادرست موضوع مهدويّت، یكی از عوامل مؤثّر در گریز اشخاص از مسئله مهدويّت، یا نداشتن باور عمیق به امام عصر(عج) می‌باشد. وجود پاره‌ای از سخنان نادرست و بی‌اساس درباره شخصيّت آسمانی امام مهدی(عج)، موجب شده است كه چهره‌ای غیرواقعی و اسطوره‌ای از ایشان ترسیم گردد. پس باید كوشش شود كه با بررسی تطبیقی روایات و دقّت نظر در آنها، چهره‌ای معقول و مهربان و روزآمد از امام عصر(ع) ترسیم شود.

4. توسعه فرهنگ مهدويّت
در این راستا ایجاد كرسی‌ مهدی‌شناسی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها راه‌گشا است. در تمامی دانشگاه‌های جهان، برای شناخت افكار اندیشمندان بزرگ كرسی‌‌های تدریس و پژوهش وجود دارد و تخصّص پاره‌ای از استادان، تنها تدریس افكار یك اندیشمند است؛ به عنوان مثال، برخی استادان در زمینه تدریس اندیشه‌های ارسطو، تبحّر دارند، در كشور عزیز اسلامی ما نیز باید برای هریك از ائمّه اطهار(ع) از جمله امام مهدی(ع)، كرسی درس امام‌شناسی و مهدی‌شناسی گذارده شود و افرادی پرورش یابند كه در زمینه بزرگان هدایت و وحی صاحب‌نظر باشند.
آموزه مهدويّت در طول تاریخ فرهنگ اسلامی همواره مورد توجّه اندیشمندان اسلامی بوده و هیچ آموزه دیگری به اندازه آن از اهمّیت برخوردار نبوده است؛ امّا به ‌رغم این اهمّیت، به مثابه یك تئوری و راهكار مهم، مورد توجّه و دقّت نظر قرار نگرفته است، از این‌رو بر اندیشمندان و فرهیختگان است كه در این باره به ژرف‌اندیشی و فرهنگ‌سازی بپردازند تا مهدويّت را آن چنان‌كه شایسته است و در متون دینی سفارش شده، مورد توجّه قرار دهند.

5. لزوم شناخت دشمن و تدارك و مهّیا شدن برای مقابله و دفاع در برابر مهدی‌ستیزان
پس از شناخت و درك وجود دشمنان و معاندان در برابر مفهوم مهدويّت و اسلام و آگاهی از فعّالیت‌ها و تلاش‌های آنان در جهت تخریب فرهنگ مهدويّت، آنچه از نظر عقل و دین اسلام لازم و حقیقی است؛ لزوم شناخت دشمن و تدارك و مهّیا شدن برای مقابله و دفاع در برابر آن است. بدین سان، به منظور ایجاد آگاهی و بیداری در تمامی انسان‌ها نسبت به نیاز به امام، نخست بایستی با استفاده از ابزارهای کارآمد‌، به تبیین ضرورت نیاز به امام و بی‌مانندی آن پرداخت، دوم آنکه با نقد و بررسی جریان و نظام‌های مدّعی نجات بشريّت، زمینه پذیرش حكومت طيّبه مهدوی را بیشتر فراهم آورد.
برای ایجاد آگاهی و بیداری‌ مسلمانان و شیعیان نسبت به حقیقت و ماهيّت دشمنان اسلام و مهدی‌ستیزان، پس ازشناخت ماهيّت دشمن و روش‌ها و اهداف آن، بایسته است با ارائه معارف مهدويّت به دور از خرافه‌پرستی و بدعت‌گذاری، در اندیشه مسلمانان و ارائه آن به زبان جهانی و روزآمد، مسلمانان و به ویژه شیعیان را نسبت به حقیقت و ماهیّت چالش مهدویّت آگاه ساخت.

6. معاد باوری اندیشمندان و عمل‌گرایی خالصانه
با تکیه بر اندیشه معاد و توجّه به تداوم بشریت در دنیای دیگر، می‌توان فارغ از فتنه‌ها و فساد‌انگیزی‌های دجّال و دجّال‌ها ره پویید و به اردوی خداباوران و مهدی‌یاوران جهان رسید.

منبع : سایت موعود



ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش