به امید ظهو مولا و سرورمان حضرت حجت ابن الحسن ( عجل الله فرجه الشریف )

آخرین ارسال های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
شهید محمود رضا بیضائی 0 204 bonakdar

بـــــــــــــلوغ زودرس

روان‌شناسان معتقدند كودكان و نوجوانان با مشاهده این فیلم‌ها و بازی‌های نامناسب، دچار مشكلات متعدّد روحی و روانی می‌شوند؛ به گونه‌ای که در جامعه، نسلی با آسیب‌ها و ناهنجاری‌های متعدّد رشد می‌كند.


خانواده بهترین عامل مقابله با تخریب فرهنگی
حجّت الاسلام آقامیری، عضو هیئت مدیره و سردبیر سایت تبیان در این‌باره می‌گوید: برای مقابله با این تخریب فرهنگی بهترین عامل، بنیان خانواده است. باید این محیط كوچك جامعه را مستحكم كنیم، چون برای استقرار آرامش و دوام محیط خانواده، والدین باید در مدارس و خانه از وجود این اقلام ضدّ فرهنگی آگاه شوند تا گریبانگیر این اقلام هنجارشكنانه و ضدّفرهنگی در خانه و مدرسه نشوند. تنها با آگاهی دادن به والدین، می‌توان خانه را مكانی امن برای رشد فرزندان ساخت.

تأثیرات سوء مشاهده فیلم‌ها و سی‌دی‌های مستهجن
آقامیری در ادامه افزود: بازی‌هایی بر اساس انگیزه‌های مبهم و مخرّب، در كشوری كه سابقه دشمنی‌اش با شرق اثبات شده است، ساخته می‌شوند. این بازی‌ها كودكان را با مسائل ضدّ فرهنگی آشنا و آموزه‌های غلط و ناصحیح را به این قشر منتقل می‌كنند؛ در حالی‌كه در این سن، كودكان باید آموزش‌های مذهبی، دینی، صمیميّت و محبّت را یاد بگیرند، این فیلم‌ها به آنها پرخاشگری، توهّم‌گرایی و خیال‌پردازی را می‌آموزد.
خطر افزایش بلوغ زودرس در نوجوانان
دكتر حمید كمر زرّین، روانشناس بالینی معتقد است: .
اقلام ضدّفرهنگی مانند سی‌دی‌های مستهجن نوجوانان را مستعدّ برخی انحراف‌ها و سوءاستفاده‌ها و بیماری‌ها می‌کند؛ زیرا دخترانی كه این اقلام ضدّفرهنگی را مشاهده می‌كنند دچار بلوغ زودرس می‌شوند و این بلوغ زودرس در حالی اتّفاق می‌افتد که نوجوان از نظر عقلانی، آماده پذیرش چنین وضعیتی نیست. در این حالت ممکن است این افراد دست به رفتارهای پرخطر بزنند.
وی افزود: این افراد با مشكلات متعدّدی مانند اعتماد به نفس پایین، ارتباط جنسی خطرناك و همچنین بیماری بی اشتهایی روانی در ارتباط و... مواجه هستند.
ضرورت ساختن فیلم‌های قوی و متناسب با فرهنگ اسلامی
محمّدی یکی از کارشناسان تربیتی در این‌باره می‌گوید: در كشورهای اروپایی و آمریكایی به كودكان و نوجوانان آموزش جنسی می‌دهند و این كارتون‌ها، مطابق با فرهنگ اروپایی ساخته شده است؛ولی كودكان ما كه با فرهنگ اسلامی، ایرانی بزرگ می‌شوند، با مشاهده این اقلام ضدّفرهنگی، دچار تعارض می‌شوند.
وی در ادامه افزود: برای مقابله با فیلم‌های مستهجن، باید كودكان كارتون‌های مطابق با فرهنگ اسلامی و ایرانی مشاهده كنند.
راهكارهای مقابله با اقلام ضدّ فرهنگی
آقا میری در این‌باره تأكید کرد: عمده‌ترین عامل برای مقابله فرهنگی، آگاهی خانواده‌ها و دومین عامل بسیج عمومی كشور، نیروی انتظامی دادگاه و امور قضایی است كه باید به صورت امنيّتی با این تخریب فرهنگی مبارزه کنند و با بسیج همگانی، ریشه تولید كنندگان و قاچاقچیان اقلام ضدّ فرهنگی را از بین ببرند.سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارگان‌های مشابه است كه می‌توانند كمك قابل توجّهی برای مقابله با این هجمه فرهنگی داشته باشند. این ارگان‌ها با اختصاص بودجه به سازمان‌های ذی‌ربط، می‌توانند انیمیشن‌ها و بازی‌های اسلامی و ملّی مطابق با فرهنگ كشورمان تولید كنند.آقا میری می‌گوید: صدا و سیما باید به صورت مكرّر خانواده‌ها را از وجود این سایت‌ها، فیلم‌ها و سی‌دی‌های مستهجن آگاه كند و شیوه مقابله با این اقلام ضدّفرهنگی را به خانواده‌ها و این قشر بیاموزد. رسانه ملّی  همچنین می‌تواند بر روی شبكه ماهواره، تولیدات اسلامی و ملّی را به نمایش بگذارد.دكتر حمید كمرزرّین، روانشناس بالینی در این باره معتقد است: برخی از پدران و مادران شاغل كه وقت كمتری را صرف تربیت فرزندانشان می‌كنند و تربیت آنها را به فیلم و سی‌دی‌ها می‌سپارند، در نهایت باید بدانند، كودك و نوجوانشان از مسیر زندگی منحرف می‌شود.
وی در ادامه افزود: والدین می‌توانند در مورد مسائل جنسی، فرزندانشان را آگاه سازند؛ ولی زمانی‌كه والدین در  این خصوص، فرزندان را آگاه  نكنند، آنها این اطّلاعات را از همسالان خود می‌گیرند و متأسّفانه با مشاهده این سی‌دی و فیلم‌های مستهجن، كودكان و نوجوانان دچار بیماری‌ها و تفكّرات جنسی نامشروع می‌شوند.
وی افزود: مشاهده این فیلم‌های ضدّفرهنگی كودك و نوجوان را با خشونت و پرخاشگری آشنا می‌کند. در حالی‌که شخصیّت اجتماعی این کارتون‌ها و فیلم‌ها، فرسنگ‌ها با واقعیّت جامعه ما فاصله دارد؛ كودكان و نوجوانان شخصيّت خودشان را مانند قهرمانان این فیلم می‌سازند و در پایان، دچار خیالات و توهّمات می‌شوند. آنها با اعتماد به نفس پایین رشد می‌كنند و دچار بلوغ زودرس با رفتارهای ریسك‌پذیری، مانند انحرافات، اعتیاد، سیگار كشیدن و رفتار پرخاشگرانه با بزرگترها می‌شوند. این اتّفاق، منجر به شكاف بین نسل‌ها و ... شده است؛ به گونه‌ای که ارزش‌های جامعه برایشان کم‌رنگ می‌شود.
رشد اعتیاد الكترونیك در میان كودكان و نوجوانان
نتایج تحقیقات حاکی از آن است که بیكاری كودكان و نوجوانان در خانه و عدم یادگیری و مسئوليّت‌پذیری، سبب اعتیاد الكترونیكی می‌شود كه این مورد هم با چاقی، بلوغ زودرس، پرخاشگری، ضعف حافظه و تندمزاجی همراه می‌شود.كودكان و نوجوانان با مشاهده فیلم‌های ضدّفرهنگی، دچار افت رشد اجتماعی و عاطفی می‌شوند که این موضوع، از آثار جبران‌ناپذیری است که بر پیکر جامعه وارد می‌شود.
منبع: سایت جهان نیوز.
محمّدتقی محمّدی



ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش