به امید ظهو مولا و سرورمان حضرت حجت ابن الحسن ( عجل الله فرجه الشریف )

آخرین ارسال های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
شهید محمود رضا بیضائی 0 204 bonakdar

حضور فعال در فضای مجازی؛ یک ضرورت

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری راهیان نور، برای ورود به بحث به این نکات توجه شود:
جنگ نرم، عملیات روانی، فضای مجازی

امروز۷٫۲۸ درصد مردم جهان به اینترنت دسترسی دارند، این رقم در اروپا و استرالیا حدود ۶۰ و درآمریکای شمالی حدود ۷۷ درصد است. در آسیا و آمریکای لاتین و خاورمیانه حدود ۳۰ درصد است. حدود ۲ میلیارد نفر (۱,۹۶۶,۵۱۴,۸۱۶ نفر) در جهان به اینترنت دسترسی دارند. از لحاظ تعداد آسیا با ۸۲۵ میلیون کاربر بیشتری تعداد در جهان را داراست.

رقم تعداد کاربران اینترنت در ده سال اخیر (۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰) ۴۴۴ درصد رشد داشته است. در خاورمیانه این رشد طی ده سال اخیر ۱۸۲۵ درصد بوده است. از سال ۲۰۰۰ تاکنون تعداد کاربران اینترنت در آفریقا ۲۳۵۷ درصد رشد داشته است. هم اکنون ۲۳۴ میلیون وب سایت روی اینترنت وجود دارد. ۱۲۶ میلیون وبلاگ روی اینترنت هست.

وب ۲٫۰ نسل جدید اینترنت است که در آن اطلاعات و مدیریت آن توسط کاربران انجام می شود و محیط های آنها همه دو سویه است. ما در اینترنت متعارف با تعداد بسیار زیادی سایت روبرو بودیم ولی اکنون با گسترش محیط های وب ۲٫۰ یا کاربر محور با تعداد زیادی انسان، امکان ارتباط داریم. دائره المعارف های باز، شبکه های به اشتراک گذاری کلیپ های ویدیوئی، شبکه های اجتماعی، شبکه های به اشتراک گذاری عکس، مایکرو بلاگ ها و … از محیط ها شاخص وب ۲٫۰ هستند.

با این نگاه وب ۲٫۰ محیطی باز، آزاد و رایگان برای نقد و ارزیابی اندیشه‌ها، طرح تفکرات ناب دینی، تعاملات فرهنگی و برقراری شکل جدیدی از روابط فرهنگی است. این روابط از پس کوچه های قوانین و مقررات فعالیت های فرهنگی در ممالک بیگانه و موافقت نامه ها و تفاهم نامه های دولتی نمی گذرد، بلکه به صورتی پویا، سریع و جذاب، مخاطب نهائی و مصرف کننده فرهنگی را هدف گرفته است. وب ۲٫۰ می تواند آنتی تز خود باشد، اگر متولیان روابط فرهنگی به سرعت ـ که شاخصه وب ۲٫۰ است ـ متصدیان این امر را به حضور در آن برانگیزانند.

باراک اوباما در اجرای فعال سازی دیپلماسی عمومی، در ماه های اول ریاست جمهوری خود خانم «جودیت مک هال» را به سمت معاون وزیر امورخارجه در دیپلماسی عمومی و امور عمومی منصوب کرد. انتخاب مک هال که یک غول ارتباطی بزرگی با ۴٫۱ میلیارد مشترک در ۱۷۰ کشور و ۳۵ زبان مختلف را شکل داده بود، نشان داد که اوباما برای دیپلماسی عمومی به فناوری ارتباطات توجه خاص دارد. اوباما در روز اول ریاست جمهوری خود، دستور العملی را امضا نمود که در آن بر استفاده از تکنولوژی های «وب ـ ۲» در ارتباطات فراسرزمینی تاکید شده بود. به دستور وی تغییر به شکل جدی در سال ۲۰۰۰ و در پی جذب آژانس اطلاعات ایالات متحده در وزارت خارجه شروع شد، جایی که برنامه های مبادله ای و فرهنگی آژانس های اطلاعات ایالات متحده به برنامه های اطلاعات بین المللی تبدیل گردید و کارمندان وزارت خارجه به متصدیان دیپلماسی عمومی آن تبدیل و در سفارتخانه های آمریکا در این زمینه مشغول شدند.

مقام معظم رهبری در دیدار علما و روحانیون کرمان (۲/۱۱/۸۴) فرموده اند:

« امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده، این طرفِ دنیا یک نفر جوان پای یک دستگاه کوچک می‏نشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهای فکری و پیشنهادهای عملی را از سوی هر کسی ـ بلکه هر ناکسی ـ از آن طرفِ دنیا دریافت می‏کند. امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطی بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا می‏رسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصه‏ کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی فکری قرار داریم. این کارزار فکری به ‏هیچ‏وجه به زیان ما نیست، به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست ـ از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی ـ بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست، لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.»

خوشبختانه امروز فن آوری های ارتباطات برای ایرانیان غریبه نیست و ما برای خنثی سازی آثار دیپلماسی عمومی غرب و مقابله با جنگ نرم باید بطور جدی به فضای مجازی بیاندیشیم. باید اعتراف کرد که هنوز در جهانی بنام وب ۲ که با هزاران اجتماع کوچک و بزرگ و میلیون ها نفر انسان، می توان مستقیما به تعامل پرداخت، جهان اسلام و ایرانیان انقلابی، غیر فعال و دشمنان جهان اسلام و ایران به شدت فعال هستند.

در این ارتباط رهنمود های مقام معظم رهبری بایستی فراروی فعالیت های فرهنگی در این محیط باشد. خصوصا در عرصه فرهنگ دینی که شاید تنها نقطه قوت مطلق ما و ضعف مطلق کفر جهانی است.

توجه ویژه مسئولین به ساماندهی امور ارتباطات و تسهیل در دسترسی میلیون ها انسان انقلابی و وفادار به نظام اسلامی به محیط مجازی در مسیر بسیج میلیونی توده­ های متدین جهان اسلام برای تهاجم به دشمن، یک ضرورت جدی است که می تواند جبهه دیگری در برابر تهاجم همه جانبه فرهنگی دشمن باز نماید. رهبر انقلاب اسلامی، در دیدار اخیر خود با نخبگان علمی، فراهم آوردن زمینه و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نخبگان را مهمترین راه حمایت از آنان خواندند و خاطرنشان کردند: نخبگان به دنبال کار و تلاش و ژرف نگری و پیشرفت کشورند و باید زمینه مناسب حرکت را برای آنان فراهم کرد.

کلام را با بیانی شیوا و تکلیف ساز از رهبر انقلاب به پایان می بریم که:

« آنها (دشمنان) غافلند از اینکه این ابزارها می توانند مورد استفاده ما هم قرار بگیرد. یعنی وقتی اینترنت به وجود آمد، یک ابزار اختصاصی نبود، ما هم می توانیم از آن استفاده بکنیم، یعنی یک راه دو طرفه است. اگر دشمن می تواند از علوم ارتباطات و از پیشرفت ها و تازه های علمی این رشته استفاده کند، ما هم می توانیم استفاده کنیم. ما هم باید دنبالش برویم تا استفاده کنیم. چه مانعی دارد؟ از همان شیوه هایی که ضلالت منتشر می کنند، می شود ما استفاده کنیم و هدایت را منتشر کنیم. استعداد ما در استفاده از ابزار ها، استعداد بالایی است… باید از این گونه ابزارها استفاده کرد تا هر چه ممکن است دایره اثر گذاری خود را وسیعتر کنیم.»



ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش