به امید ظهو مولا و سرورمان حضرت حجت ابن الحسن ( عجل الله فرجه الشریف )

آخرین ارسال های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
شهید محمود رضا بیضائی 0 204 bonakdar

حروف اسم اعظم خدا در این سوره است

سوره مبارکه حمد دارای هفت آیه است و بعد از سوره مبارکه مدثر نازل شده است و به جهت شرافت و رفعت بالغ بر 20 نام دارد.
امام صادق (ع) می فرمایند: این سوره ای است که اول آن ستایش و میانه آن اخلاص و آخر آن نیایش است. نام دیگر آن فاتحه است چون قرآن و نماز بدان افتتاح می شود. جامع، ام الکتاب، ام القرآن و مناجات نیز از دیگر نام هایی است که این سوره مبارکه بدان ها نامیده می شود.
رسول اکرم (ص) می فرمایند: هر کس سوره حمد را بخواند چنان است که دو سوم قرآن را خوانده باشد و ثواب آن کسی که بر همه مومنان تصدق کرده باشد به او داده می شود و نیز همانگونه که گذشت از حضرتش (ص) مروی است فاتحه الکتاب اشرف محتوای گنج های عرش الهی است خداوند این سوره را مخصوص رسولش (ص) نموده و هیچ یک از پیامبران را با او شریک نفرمود مگر حضرت سلیمان (ع) که از آن آیه "بسم الله الرحمن الرحیم" را به او عطا فرموده است، هر کس این سوره را بخواند در حالی که ولایت محمد (ص) و آل محمد صلوت الهه علیهم را داشته و اوامر آن را مطیع و به ظاهر و باطنش ایمان آورده باشد خداوند به عدد هر حرفی یک حسنه به او می دهد که بهتر از دنیا و تمامی آنچه که در آن است، باشد و مراد از ظاهر اعتقاد داشته باشد که این سوره از قرآن است و مراد از باطن اعتقاد به اصول پنجگانه است که سوره مبارکه حمد مشتمل بر آنها است.
امام صادق (ع) می فرمایند: اسم اعظم خداوند مقطع (حرف حرف) است و آن در مجموع آیات ام الکتاب (سوره حمد) است.
در خبر است وقتی سوره حمد نازل شد ابلیس لعین به فریاد و فغان آمد و چنان که نقل است شیطان در مدت عمر خود چهار ناله جانکاه کرد: وقتی که طوق لعنت به گردنش افتاد و زمانی که از بهشت رانده شد و وقتی رسول اکرم (ص) به رسالت مبعوث و هنگامی که سوره فاتحه نازل شد.
دیگر خواص سوره حمد شفای بیمار است سه مرتبه این سوره مبارکه را با خلوص و شرایط دعا بر بدن خود بخواند و هر بار دست را بر محل درد بکشد و بگوید: "اَللّهُمَّ اشْفِ اَنْتَ الشّافی. اَللّهُمَّ اکْفِ اَنْتَ الْکافی اَللّهُمَّ عافِ اَنْتَ الْمُعافی" و چنانچه آن را بنویسد و همراه خود بدارد به یاری حق همین نتیجه شفابخشی را خواهد داشت.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هر کس آن را بر ظرف آبی چهل مرتبه (با اخلاص) بخواند و بر بیمار بیفشاند به یاری خدا بهبود می یابد.
مداومت بر تلاوت این سوره مبارکه در شبانه روز خداوند متعال کاهلی و سست دلی و تمام آفات و عارضه ها را از او برطرف می کند.
امام باقر (ع) فرمودند: اگر سوره حمد بر میتی هفتاد مرتبه خوانده شود و آن میت زنده شود جای تعجب نخواهد بود.
و در روایتی امام رضا (ع) درباره کسی که دچار بیماری غشی و صرع شده بود به ظرف آبی سوره حمد و معوذتین (فلق و ناس) را خواندند و بر آن دمیدند آنگاه فرمودند: بر سر و صورت بیمار بپاشند و او بی درنگ از جا برخاست، حضرت (ع) به او فرمودند: این بیماری تو هرگز باز نخواهد گشت.
منابع:
1- مجمع البیان
2- بحارالانوار، ج 92
3- خواص الآیات
4- اصول کافی
5- شکوفه های سور قرآنی
انتهای خبر/
 

منبع: آمنه مستقیمی/ قدس آنلاين / کد خبر: 219609


ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش